foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
Musicie od siebie wymagać, nawet gdyby inni od was nie wymagali - św. Jan Paweł II

Szkoła Podstawowa nr 4 im Jana Pawła II

w Łańcucie, ul. Kochanowskiego 6, 37-100 Łańcut

Dziecięcy telefon zaufania

Laboratoria Przyszłości

Podejmij eko-wyzwanie!

Podejmij eko wyzwanie!   mobilnos´c´ szansa˛ na rozwój zrównowaz˙onych postaw uczniów i ich kompetencji j ˛ezykowych. (1)

Poznaj Polskę - projekt MEN

PNWM

PNWM

Licznik odwiedzin

Liczba odwiedzin 247759

ERASMUS+ - podsumowujemy mobilność we Włoszech

W dniach 7 – 14 czerwca tego roku 25 uczniów i czterech nauczycieli naszej szkoły wzięło udział w projekcie o numerze 2022-2-PL01-KA122-SCH-000100624 finansowanym przez Erasmus+ z funduszy FERS (Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego). Szkołą partnerską była Instituto Volta z Udine.

Uczestnicy projektu zostali wyłonieni w procesie rekrutacji, a dodatkową punktację otrzymali uczniowie o mniejszych szansach, mających wyrównać ich szanse edukacyjne. Finansowany całkowicie przez fundusz FERS tygodniowy wyjazd naszych uczniów i nauczycieli wypełniony był urozmaiconym i bardzo ciekawym programem, dzięki któremu uczestnicy poszerzyli swoją wiedzę na temat ekologii we Włoszech. Wrócili bardziej świadomi tego, w jaki sposób zapobiegać kryzysowi klimatycznemu, a także co każdy z nich może zrobić dobrego na rzecz środowiska naturalnego. Projekt nosił tytuł „Podejmij eko-wyzwanie” i trzeba przyznać, że zostało ono podjęte z pełnym zaangażowaniem przez wszystkich uczestników. Każdego dnia brali oni udział w różnorodnych zajęciach: wykładach włoskich ekspertów, warsztatach cyfrowych, spacerach i wycieczkach do miejsc, w których poszerzali swoją eko-wiedzę. Uczestniczyli także w lekcjach j. włoskiego, a angielski ćwiczyli poprzez wypracowywanie rezultatów projektu, rozmowy z włoskimi uczniami i nauczycielami oraz przedstawicielami firm i miejsc, które odwiedzali.

A były to m.in.
- Cluster FVG, stowarzyszenie zajmujące się recyklingiem mebli,
- Cjase Cocel di Fagagna, muzeum, w którym uczniowie mieli okazję nie tylko poznać życie lokalnej społeczności sprzed lat, ale przekonać się, jak można wykorzystać przeróżne odpady do wykonania oryginalnych zabawek,
- Inocram S. R. L., firmę produkującą materiały kompozytowe,
- tradycyjny włoski targ z nieprzetworzoną żywnością.

Nawet kulturowe zwiedzanie Wenecji połączone było z pozyskiwaniem wiedzy, w jaki sposób miasto i jego mieszkańcy starają się zapobiegać zanieczyszczeniom, dbać o segregowanie śmieci i recykling. Podobnie Udine - piękne miasteczko, w którym zatrzymali się nasi uczniowie i zwiedzili poznając jednocześnie jego ekologiczne oblicze.

Wspólnie z włoskimi rówieśnikami z Instituto Volta nasi uczniowie przygotowali trójjęzyczne prezentacje w programie Canva, podnosząc przy tym swoje kompetencje cyfrowe poprzez zbieranie i wyszukiwanie informacji, przetwarzanie ich na określone potrzeby i zaprojektowanie szaty wizualnej prezentacji. Uczniowie pracowali w pięciu międzynarodowych grupach.

Tym samym powstało pięć prezentacji w j. polskim, angielskim i włoskim:
- Ekologia w Wenecji
- Cluster FVG – Stowarzyszenie Recyklingu Mebli
- Udine jako przykład ekologicznego miasta
- Ekologia w tradycyjnym włoskim gospodarstwie
- Inocram S. R. L. – Ekologiczna Ekonomia Cyrkularna

Program mobilności wypełniony był nie tylko zajęciami projektowymi, ale także poznawaniem okolicznych atrakcji i spacerami w ciekawe przyrodniczo miejsca. Tym samym, w zaledwie siedem dni, nasi uczniowie wrócili odmienieni. Nie tylko podnieśli umiejętności posługiwania się językami obcymi oraz umiejętności cyfrowe, ale stali się przy tym bardziej świadomymi Europejczykami z umysłami otwartymi na zmiany. Eko zmiany! Doskonale odzwierciedlają je przygotowane przez uczniów wysokiej jakości prezentacje, które nie pozostaną bez echa. Planujemy na początek przyszłego roku wykorzystać je i pozyskaną przez uczniów wiedzę w szkole i jej najbliższym otoczeniu w duchu poszerzenia pozytywnego oddziaływania eko-wyzwania, jakie podjęliśmy.

Addio Italia, ciao Polonia!

Wracamy do Was z ostatnią relacją z Włoch, gdzie w piątek zakończył się nasz projekt, który mógł się odbyć dzięki finansowaniu z Programu Erasmus+. Na koniec naszej włoskiej przygody wybraliśmy się wraz z uczniami szkoły Instituto Volta do fabryki Inocram S. R. L. Na własne oczy zobaczyliśmy, jak wygląda proces produkcji deski kompozytowej. Okazało się, że recykling drewna i plastiku wcale nie jest skomplikowany. O tym, w jaki sposób wytwarzane są materiały kompozytowe opowiadał nam w języku angielskim Jonathan, syn właściciela fabryki. To było niezwykle ciekawe spotkanie. Zostaliśmy bardzo miło przyjęci, otrzymaliśmy oryginalne breloczki, dzięki którym zapamiętamy tę wizytę na dłużej.

Wybraliśmy się również w góry do Ciclamini na pieszą wędrówkę do bunkrów z okresu zimnej wojny. Dzięki tej wycieczce poszerzyliśmy swoją wiedzę historyczną.

W szkole Instituto Volta spotkaliśmy się na pożegnanie z uczniami i nauczycielami i odbyliśmy ostatnią lekcję języka włoskiego. Podziękowaliśmy serdecznie za naukę i przekazaliśmy polskie słodkie specjały na pożegnanie. Zaprezentowaliśmy efekty naszej pracy zespołowej - prezentacje o tematyce ekologicznej. Pożegnaliśmy ciepło społeczność szkoły Volta i wróciliśmy do Polski wdrażać w życie zdobytą wiedzę i doświadczenie.

Relacja z Włoch4

Saluti dall'italia!

Ostatnie dni naszej włoskiej mobilności upływają równie intensywnie, jak poprzednie. Każdy dzień niesamowicie rozwija nasze kompetencje i zaspokaja ciekawość świata.

Byliśmy z wizytą w magicznym miejscu: Cluster Legno Arredo Casa FVG w Manzano. Poznaliśmy tajniki produkcji przedmiotów otaczających nas na co dzień, które pochodzą z recyklingu. Dowiedzieliśmy się też, że wykorzystując stare drewno i plastik można wyprodukować krzesła, podłogi, elementy mebli i wiele innych rzeczy. Dowiedzieliśmy się, że jest to element Gospodarki o Obiegu Zamkniętym.

Innym razem skorzystaliśmy z gościnności profesorów ze szkoły przyjmującej Instituto Volta, którzy oprowadzili nas po Udine i zaciekawili barwną historią miasta, które zdążyliśmy bardzo polubić. W tym dniu nie mogło też zabraknąć kolejnej lekcji włoskiego.

Całą wiedzę, jaką udało nam się pozyskać podczas projektu mobilności Erasmus+ wykorzystaliśmy w ostatnich dniach do zaprojektowania prezentacji o tematyce ekologicznej, którą przedstawimy Wam po powrocie.

Mamy nadzieję, że uznacie ją za ciekawą i będziemy mogli dzięki niej poprawiać swoje ekologiczne nawyki.

Relacja z Włoch3

Un saluto dalla meravigliosa Italia!

Tak wiele się tutaj dzieje, że trudno to streścić w kilku zdaniach. Trzeba przyznać, że każdy dzień przynosi nam dużą dawkę wiedzy na temat ekologii i dobrych praktyk, a przy tym odwiedzamy wiele ciekawych miejsc, które zachwycają!

W szkole przyjmującej Instituto Volta bardzo dobrze współpracuje nam się z włoskimi rówieśnikami. Zdobywamy tam wiedzę na temat recyklingu w regionie i uczymy się najpopularniejszych włoskich zwrotów - L'italiano è una lingua bellissima!

Odwiedziliśmy niezwykłe miejsce, muzeum Cjase Cocel di Fagagna, w którym mieliśmy okazję poznać życie lokalnej społeczności sprzed lat. Zaprzyjaźniliśmy się ze zwierzętami gospodarskimi, skosztowaliśmy przysmaku jedwabników (owoców morwy) i podziwialiśmy bogaty w różnorodne warzywa i zioła ekologiczny ogródek. Dowiedzieliśmy się również, jak możemy wykorzystać przeróżne odpady do wykonania oryginalnych zabawek.

Duże wrażenie zrobił na nas również lokalny targ, gdzie dostępna była nieprzetworzona żywność, np. świeżo odłowione ryby, mięczaki (ślimaki, głowonogi i małże) oraz całe mnóstwo sezonowych owoców i warzyw.

Byliśmy także w cudownej Wenecji, podziwialiśmy jej piękną architekturę, ale poznawaliśmy to miasto również od strony ekologii dowiadując się m.in., że w Wenecji jest publiczny dostęp do wody pitnej, co redukuje ilość plastikowych odpadów. Mimo gęstej zabudowy i braku zielonych przestrzeni (trawników, skwerów roślinnych, parków), rośliny znajdują tu sobie miejsce do życia w bardziej wilgotnych miejscach, przebijając się przez mury miejskiej zabudowy. Mieszkańcy uprawiają też rośliny na balkonach, parapetach. Woda w kanałach jest przejrzysta, dzięki oczyszczaniu biologicznemu przez glony i bakterie. Mamy dużo więcej takich ciekawostek na temat tego, w jaki sposób Wenecja stara się rozwijać w zrównoważony sposób – opowiemy po powrocie.

Relacja z Włoch2

Ciao, cara scuola!

Meldujemy się z Włoch, gdzie rozpoczęliśmy realizację projektu finansowanego z funduszy FERS o numerze 2022-2-PL01-KA122-SCH-000100624. Włochy przyjęły nas bardzo przyjaźnie, a w pierwszych dniach pobytu mieliśmy okazję wziąć udział w wykładzie rodowitego Włocha, który z pasją opowiadał nam o kulturze i historii swojego kraju.

Bliżej poznaliśmy również miasto Udine, w którym zamieszkaliśmy, jego niezwykłą architekturę i okoliczną przyrodę. Spróbowaliśmy również tradycyjnej włoskiej pizzy oraz lodów. Tym samym w pełni zaaklimatyzowaliśmy się w tym pięknym miejscu ciesząc się jego południowym klimatem.

Zaczęliśmy również realizację programu projektu międzynarodowej mobilności, który zatytułowany jest „Podejmij eko-wyzwanie! Mobilność szansą na rozwój zrównoważonych postaw uczniów i ich kompetencji językowych”. Przed nami zadania, które wykonamy wspólnie z uczniami włoskiej szkoły Instituto Volta. Wykłady, warsztaty i wizyty w miejscach, w których dowiemy się więcej na temat segregacji śmieci, oszczędzania wody i innych zasad sprzyjających zapobieganiu degradacji środowiska naturalnego.

Wkrótce opowiemy więcej. Parla presto!

Relacja z Włoch1

ROZPOCZYNAMY REKRUTACJĘ UCZNIÓW

do projektu

„Podejmij eko-wyzwanie! - mobilność szansą na rozwój zrównoważonych postaw uczniów i ich kompetencji językowych
realizowanego na zasadach Programu Erasmus+ w ramach projektu Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej finansowanego ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego .

Projekt obejmuje działalność projektową oraz mobilność uczniów do Włoch w dniach 6.06.2024 r. -15.06.2024 r.

Udział w projekcie jest bezpłatny, koszty transportu, wyżywienia, zakwaterowania są pokrywane z budżetu projektu!

20.03.24 r. - 05.04.2024 r. – przyjmowanie zgłoszeń uczestników

12.04.202r. - ogłoszenie wyników rekrutacji

Projekt skierowany jest do uczniów kl.7 i 8. Uczeń który chce zgłosić chęć udziału w projekcie jest zobowiązany do złożenia w Sekretariacie szkoły formularza zgłoszeniowego.

Wszelkie istotne informacje o projekcie znajdują się w Regulaminie rekrutacji.

Dofinansowanie projektu: 138 645,29 zł

Załączniki do pobrania:

Regulamin rekrutacji

Formularz zgłoszeniowy

Klauzule informacyjne

Zakres danych ucznia

WYNIKI REKRUTACJI do projektu

„Podejmij eko-wyzwanie! - mobilność szansą na rozwój zrównoważonych postaw uczniów i ich kompetencji językowych”,

nr 2022-2-PL01-KA122-SCH-000100624.

Zapraszamy do zapoznania się z listą osób zakwalifikowanych oraz rezerwowych do uczestnictwa w projekcie „Podejmij eko-wyzwanie!”.


Uczestnicy mają prawo wglądu do szczegółowych wyników procesu rekrutacji u koordynatora projektu.
O dalszych formalnościach uczestnicy projektu zostaną poinformowani w najbliższym czasie.

Lista uczniów zakwalifikowanych do udziału w projekcie

 

Copyright © 2024 Szkoła Podstawowa nr 4 w Łańcucie Rights Reserved.